Lessenserie: Unicorns en Restorative Practice in de Kunstles

Inleiding

Een lessenserie over unicorns biedt een fantastische mogelijkheid om creativiteit te stimuleren, geschiedenis te verbinden met kunst en tegelijkertijd de principes van restorative practice te integreren. Door te werken met het thema unicorns kunnen leerlingen op een speelse manier onderzoeken hoe kunst en geschiedenis elkaar beïnvloeden.

Wat is Restorative Practice?

Restorative Practice is een benadering die gericht is op het herstellen van relaties en het bevorderen van een positieve leeromgeving. In deze lessenserie kunnen we deze principes toepassen door:

  • Dialoog: Leerlingen aanmoedigen om met elkaar in gesprek te gaan over hun creaties en ideeën.
  • Empathie: Helpen leerlingen om zich in te leven in de wereld van de unicorn en in elkaars perspectieven.
  • Verantwoordelijkheid: Leerlingen verantwoordelijk maken voor hun eigen leerproces en voor het creëren van een respectvolle leeromgeving.

Lessenoversicht

Les 1: Ontdekking van de Unicorn

  • Doel: Leerlingen maken kennis met de geschiedenis en symboliek van unicorns.
  • Activiteiten:
    • Verhaal vertellen: Vertel een mythe of legende over unicorns.
    • Brainstorm: Laat leerlingen brainstormen over wat zij weten over unicorns en welke eigenschappen ze aan een unicorn toekennen.
    • Beeldmateriaal: Toon verschillende afbeeldingen van unicorns uit verschillende tijdperken en culturen.
    • Discussie: Bespreek de verschillende betekenissen die aan unicorns worden toegekend.

Les 2: Unicorns in de Kunst

  • Doel: Leerlingen onderzoeken hoe kunstenaars door de eeuwen heen unicorns hebben afgebeeld.
  • Activiteiten:
    • Kunstwerken bestuderen: Analyseer samen met de leerlingen kunstwerken waarin unicorns voorkomen.
    • Stijlen vergelijken: Vergelijk verschillende stijlen en technieken die kunstenaars hebben gebruikt om unicorns te tekenen of schilderen.
    • Kunstenaars interviewen: Laat leerlingen zich voorstellen dat ze een kunstenaar interviewen die een unicorn heeft geschilderd.

Les 3: Mijn Eigen Unicorn

  • Doel: Leerlingen creëren hun eigen unieke unicorn.
  • Activiteiten:
    • Schets: Laat leerlingen een schets maken van hun eigen unicorn.
    • Materialen: Bied een verscheidenheid aan materialen aan, zoals kleurpotloden, stiften, verf, klei, papier-maché, etc.
    • Technieken: Experimenteer met verschillende technieken, zoals collage, mixed media, digitale kunst.
    • Presentatie: Geef leerlingen de gelegenheid om hun creaties aan elkaar te presenteren en te vertellen over de keuzes die ze hebben gemaakt.

Les 4: De Unicornwereld

  • Doel: Leerlingen creëren een omgeving voor hun unicorn.
  • Activiteiten:
    • Wereld bouwen: Laat leerlingen een wereld voor hun unicorn ontwerpen, bijvoorbeeld een magisch bos, een onderwaterwereld of een ruimtelijke omgeving.
    • Diorama: Maak een diorama van de unicornwereld.
    • Verhaal schrijven: Schrijf een verhaal over de avonturen van de unicorn in zijn wereld.

Verbinding met Restorative Practice:

  • Veilige omgeving: Creëer een veilige omgeving waar leerlingen zich vrij voelen om hun ideeën te uiten zonder oordeel.
  • Actief luisteren: Moedig leerlingen aan om naar elkaar te luisteren en feedback te geven.
  • Respect: Benadruk het belang van respect voor elkaars werk en ideeën.
  • Samenwerking: Laat leerlingen samenwerken aan projecten om de samenwerking en communicatie te bevorderen.

Links naar media:

  • Google Arts & Culture: Biedt een enorme collectie aan kunstwerken, waaronder veel afbeeldingen van unicorns.
  • Pinterest: Een platform vol inspiratie voor kunstprojecten met unicorns.
  • YouTube: Er zijn talloze tutorials te vinden over verschillende kunsttechnieken en het maken van unicorns.

Aanpassingen:

Deze lessenserie kan worden aangepast aan de leeftijd en het niveau van de leerlingen. Voor jongere kinderen kunnen de activiteiten eenvoudiger worden gemaakt, terwijl oudere leerlingen meer complexe opdrachten kunnen krijgen.

Door deze lessenserie te geven, stimuleer je niet alleen de creativiteit van je leerlingen, maar draag je ook bij aan hun sociale en emotionele ontwikkeling.